Penyakit Darah Tinggi


"sebanyak 80% daripada 2.8 juta rakyat Malaysia, 
TIDAK SEDAR mereka menghidap darah tinggi"

Persatuan Hipertensi Malaysia - 2008




Berdasarkan statistik di atas, adakah anda sedar ataupun tidak sedar yang anda sebenarnya adalah salah seorang daripada penghidap penyakit darah tinggi?

Darah tinggi sangat berbahaya kerana ianya tidak menunjukkan sebarang amaran mahupun gejala. Seorang penghidap penyakit darah tinggi berisiko untuk mendapat sakit jantung, kerosakan buah pinggang, insomnia, masalah pernafasan, strok, dan juga gangguan penglihatan.

Hi, saya Sharifah. Saya ingin menceritakkan pengalaman seseorang yang menghidapi darah tinggi, saya panggil beliau kak Masni, ini adalah cerita daripada kak Masni sendiri :

Assalamualaikum, saya Masni, atau panggilan manja kak Masni, kak Masni berumur 53 tahun, akak jenis yang ceria, suka mengemas rumah, menjahit baju dan juga memasak, tetapi detik sedih bermula apabila akak mula disahkan menghidap penyakit darah tinggi apabila bulan December lepas, akak dikejarkan ke hospital akibat kesukaran mengerakkan bahagian badan disebelah kanan akak.  

Akak sangat terkejut kerana bacaan tekanan darah pada waktu itu adalah 214/104, nak berjalan juga sedikit terherot-herot pada bahagian kanan kaki akak dan juga mengalami kesukaran untuk menggerakkan tangan akak, waktu itu akak ditahan selama 2 hari di wad Hospital untuk pemeriksaan lanjut. 

Akak tidak mempunyai apa-apa tanda mengalami penyakit darah tinggi sebelum ini, akak merupakkan seorang isteri dan ibu kepada 3 anak, akak banyak menolong suami meringankan beban dengan mengambil upah menjahit untuk meningkatkan pendapatan keluarga.

Akak dan suami sangat bersyukur kerana suami berkerja memandu taxi, dan upah menjahit baju sangat membantu untuk membeli peralatan sekolah dan juga apa-apa keperluan yang anak-anak akak perlukan, tetapi selepas di dapati akak mendapat penyakit darah tinggi ini, kesihatan dan kecergasan akak jadi terbatas, akak terpaksa berhenti mengambil  upah untuk menjahit pakaian, 

Alhamdulillah ada juga sedikit duit simpanan yang hajatnya untuk ke Mekah suatu hari nanti, tapi dengan keadaan sekarang, akak terpaksa gunakan duit itu untuk perbelanjaan harian, anak dan juga kos perubatan akak. 

Setiap hari akak  perlu mengambil lebih daripada 4 jenis ubat termasuklah ubat darah tinggi. Akak wajib untuk mengambil 2 biji pil darah tinggi setiap hari dan melakukan pemerikasan berskala yang telah ditetapkan oleh pihak hospital.

Keadaan tidak berubah selama beberapa bulan, suami terpaksa mengambil kerja tambahan kerana akak tidak lagi upaya untuk membantu suami, sedih tu jangan cerita lah, hampir setiap malam akak menangis dan berdoa agar dipermudahkan segalanya.

Akak ada juga cuba beberapa produk dipasaran untuk turunkan darah tinggi, tetapi tiada satu pun yang menjanjikan hasil yang memberangsangkan.

Suatu hari, saudara akak dari Sabah datang melawat, bila tengok keadaan akak macam ni, saudara akak tu beritahu ada kawan dia juga yang mengalami darah tinggi dan Alhamdulillah dengan izin Allah, sekarang dah sihat dan boleh melakukan aktiviti2 sebelum dia sakit, dia pun minta akak cuba gunakan produk ini.

Saudara akak pun belikan produk ini, dan berdoa semoga produk ini menjadi asbab untuk Allah menyegerakan kesihatan akak.

Syukur Alhamdulillah, terbaru, semasa membuat pemeriksaan, pengambilan pil darah tinggi telah dikurangkan daripada 2 biji pil setiap hari kepada 1/2 biji pill setiap hari sahaja dan bacaan tekanan pun telah menurun.

Akak sangat bersyukur kerana diperkenalkan dengan produk ini, Alhamdulillah akak sudah boleh mula mengambil upah menjahit, walaupun belum lagi aktif seperti dulu, tetapi perlahan-lahan akak dapat membantu suami dan memberikan kehidupan yang selesa untuk anak-anak.





Comments